علامت ایران ایرانی مسابقه قالیباف انتخابات

علامت: ایران ایرانی مسابقه قالیباف انتخابات ایرانیان حسن روحانی ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف نامزد ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اجتماعی زنان سعودی، روزبه‌روز حقوق بیشتری به دست می‌آورند

    حق رانندگی، ورود به دانشگاه‌ها با تلفن همراه، ورود به ورزشگاه، ورود به سینما و حالا حق حضانت 

    زنان سعودی، روزبه‌روز حقوق بیشتری به دست می‌آورند

    زنان سعودی، روزبه روز حقوق بیشتری به دست می آورند

    عبارات مهم : مردان

    حق رانندگی، ورود به دانشگاه ها با تلفن همراه، ورود به ورزشگاه، ورود به سینما و حالا حق حضانت

    اگر تا همین چند وقت پیش، هر جا قرار بود حرفی از محرومیت زنان از حقوقشان به میان بیاید، عربستان نخستین مثالی بود که زده می شد، حالا دیگر این مصداق، به کار نمی آید.

    در حالی که زنان در بعضی از کشورها مانند کشور عزیزمان ایران سال هاست جهت حقوقی مثل ورود به ورزشگاه، خروج از کشور، حق طلاق و … تلاش، رایزنی، مکاتبه و پیگیری می کنند، عربستان که سال ها سیاست های سختگیرانه ای جهت زنانش به کار گرفته بود، این حقوق را به آنها تقدیم کرده هست؛ اتفاقی خوب و امیدبخش و در عین حال تعجب آور.

    زنان سعودی، روزبه‌روز حقوق بیشتری به دست می‌آورند

    حالا زنان عربستان، حتی اگر اغلبشان جهت رسیدن به حقوقی که زنان سال هاست در بسیاری از کشورها دارند، تلاش هم نکرده باشند، از آنها بهره مند می شوند؛ حقوقی که البته شاید وقت مورد نیاز داشته باشد که پوسته مردسالاری حاکم بر عرف و فرهنگ این کشور را بشکافد، ولی در هر حال، از حمایت و اعتبار قانون برخوردار است و کارها، جهت زنان این کشور، راحت تر از گذشته پیش خواهد رفت. آنها حالا حقوقی حتی زیاد از بعضی کشورهای همجوارشان مانند کشور عزیزمان ایران دارند؛ آخرین نمونه اش: حق حضانت.

    حق رانندگی

    حق رانندگی، ورود به دانشگاه‌ها با تلفن همراه، ورود به ورزشگاه، ورود به سینما و حالا حق حضانت 

    زنان اغلب در عربستان از زندگی روزانه دور بوده اند و در زیاد مناسبات از مردان جدا مانده اند. عمدتا یا تشویق شده است اند که در منزل بمانند، یا مجبور بوده اند که رانندگان شخصی داشته باشند یا با رانندگی مردان خویشاوندشان عبور و مرور کنند. درواقع، عربستان، تنها کشوری بود که زنانش حق رانندگی نداشتند تا این که در پی سیاستگذاری های تازه این کشور، سال گذشته، این اجازه به زنان داده شد و حالا زنان عربستان با خوشحالی خودشان را آماده این تجربه تازه می کنند.

    حق رانندگی، بر خلاف بعضی حقوق دیگر، موردی بود که جهت زنان سعودی به سادگی به دست نیامد. در سال 1990 پنجاه زن در اعتراض به ممنوعیت رانندگی جهت زنان، پشت فرمان نشستند و اگرچه به وسیله پلیس دستگیر شدند و حتی شغلشان را از دست دادند ولی خواسته زنان این کشور را به گوش مسئولان رساندند. این اعتراض های گاه به گاه ادامه داشت تا این که در سال 2008 یکی از فعالان حقوق زنان در این کشور ویدیویی از رانندگی اش در یوتیوب انتشار داده است که بسیار پربازدید شد. سال 2011 هم یکی دیگر از این فعالان مدنی به نام منال الشریف به علت راه انداختن جنبشی در حمایت از رانندگی زنان دستگیر شد.

    حالا سه ماه تا قانون لغو منع رانندگی زنان سعودی باقی مانده هست، اتفاقی که قانونگذاران سعودی وعده آن را داده اند و جهت چیزی که بی شک یک عوض کردن اساسی در عربستان سعودی محسوب می شود، برنامه ریزی می کنند.

    زنان سعودی، روزبه‌روز حقوق بیشتری به دست می‌آورند

    استخدام در مشاغل جدید

    در دوران ملک عبدالله، که در سال ۲۰۱۵ درگذشت، جهت نخستین بار به زنان اجازه داده شد تا به عنوان کارمند فروش در خطوط بازرسی سوپرمارکت ها کار کنند. علاوه بر این، او ۳۰ زن را به شورای مشورتی عربستان – نهاد انتصابی که به شاه مشورت می دهد – اضافه کرد.

    حق رانندگی، ورود به دانشگاه‌ها با تلفن همراه، ورود به ورزشگاه، ورود به سینما و حالا حق حضانت 

    در سال 2015 زنان عربستان اجازه پیدا کردند در انتخابات شرکت کنند، نه تنها شرکت در انتخابات، بلکه گزینش شدن جهت کسب جایگاه هایی در شهرداری. همچنین زنان توانستند مراتب بالاتری را هم به دست بیاورند به طوری که جهت نخستین بار یک زن سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن شد. فاطمه باعشن به عنوان تنها زنی که در منصب سخنگوی سفارت عربستان در دنیا تعیین شد، در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … اعلام کرد: باعث افتخار است که به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا خدمت کنم.

    این انتصاب چند ساعت بعد از دستور پادشاه عربستان جهت دادن اجازه رانندگی به زنان عربستان بود.

    زنان سعودی، روزبه‌روز حقوق بیشتری به دست می‌آورند

    ورود به دانشگاه ها با تلفن همراه

    در چارچوب مجموعه تصمیمات تازه عربستان راجع به زنان به دانشجویان دختر اجازه داده شد با گوشی وارد دانشگاه شوند.

    مبارک العصیمی سخنگوی وزارت آموزش عربستان در توییتی اعلام کرد: بخشنامه ای مبنی بر عدم ممانعت از دانشجویان دختر جهت ورود با گوشی به محوطه دانشگاه یا استفاده از آن در داخل دانشگاه وجود دارد و این دستور اجازه استفاده از تمامی دستگاه های هوشمند را می دهد.

    مبارزه با تعرض جنسی

    در ادامه این تغییرات، پادشاه عربستان دستور تدوین قانونی را جهت حمایت از زنان در برابر تعرض جنسی صادر کرد. سلمان بن عبد العزیز در پیامی خطاب به وزیر کشور به او دستور داد قانونی جهت مبارزه با تعرض جنسی به زنان تدوین کند.

    در متن پیامی که بن عبد العزیز جهت وزیر کشور ارسال کرده، آمده بود: با توجه به خطرات و پیامدهای منفی مساله تعرض جهت فرد، خانواده و جامعه و تعارضی که با ارزش های دین اسلام، عرف جامعه ما و آداب و رسوم مان دارد و نیز با توجه به اهمیت تدوین قانونی جهت جرم تلقی کردن این مساله و تعیین مجازات هایی جهت آن که بتواند به شکلی قاطعانه مانع از انجام چنین جرایمی شود، وزارت کشور مسؤول است طرحی قانونی جهت مقابله با تعرض به زنان تدوین کرده و آن را جهت انجام کارها مورد نیاز جهت تصویب ارائه کند.

    ورود زنان به ورزشگاه

    زنان ورزشکار عربستان پیش از این توانسته بودند در المپیک و مسابقه های ورزشی شرکت کنند. در سال 2012، 2 زن و در سال 2016 چهار زن در المپیک شرکت کردند. ولی زنان سعودی اجازه حضور در ورزشگاه ها را نداشتند تا این که این وقت هم جهت آنها تهیه آن انجام شد و مقامات عربستان سعودی جهت نخستین بار به زنان اجازه دادند به همراه خانواده هایشان در مراسم خوش حالی روز ملی این کشور در استادیوم ورزشی شرکت کنند.

    شرکت زنان عربستانی در یک مراسم خوش حالی با حضور مردان یکی از مسایل مورد اختلاف عربستان در دو سال و نیم گذشته بود. با اینکه حضور زنان در فعالیت ها و مناسبت های متفاوت پیش آمده بود، ولی این نخستین همکاری زنان عرب این کشور در روز مراسم خوش حالی ملی و در داخل یک استادیوم فوتبال بود درحالی که پیشتر، زنان از ورود به ورزشگاه ها و دیدن مسابقه های در کنار مردان منع می شدند.

    خوانندگی زنان

    با این که موسیقی مخصوصا آواز زنان جهت سال ها در عربستان ممنوع بود، ولی ناگهان تصمیم جدیدی گرفته شد و تلویزیون عربستان تصاویری از کنسرت موسیقی ام کلثوم، خواننده مشهور عربی را پخش کرد.

    در پی موافقت ها و مخالفت هایی که با این تصمیم در اینترنت گرفته شد، انور عشقی، مدیر مرکز اطلاعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه گفت: تلویزیون عربستان زمانی که به وسیله ملک فیصل، پادشاه اسبق این کشور افتتاح شد، یک ناظر مذهبی داشت و با این وجود موزیک های ام کلثوم پخش می شدند. پخش موزیک ها جهت چندین دهه در تلویزیون عربستان متوقف شد ولی امروز پخش موزیک های ام کلثوم از شبکه فرهنگی عربستان از سر گرفته شد.

    انور عشقی راجع به تصمیمات اخیر عربستان از جمله آزادی رانندگی جهت زنان در این کشور هم اعلام کرد: شرع می گوید که احکام می توانند در طول دوره های زمانی عوض کردن کنند و عربستان نیز در حال حاضر شاهد شکوفایی و پیشرفت در تمامی زمینه هاست.

    برگزاری کنسرت

    برگزاری نخستین کنسرت مختلط در عربستان هم از خبرهایی بود که تعجب به همراه داشت. این کشور که با موسیقی و آواز و حضور زنان و مردان در کنار هم میانه خوبی ندارد، خبر از برگزاری کنسرت “تامر حسنی”، خواننده مصری داد. این تصمیم را شرکت تفریح و سرگرمی عربستان که جایگزین هیئت امر به معروف و نهی از منکر شده، اعلام و البته تاکید کرد که عربستانی ها جهت حضور در این کنسرت باید هشت شرط را رعایت کنند که از جمله بااهمیت ترین آنها ممنوع بودن هر گونه حرکت موزون و رقص در کنسرت است.

    علاوه بر شرط نرقصیدن، شرکت تفریح و سرگرمی عربستان اعلام کرد که نباید کودکان زیر ۱۲ سال در این مراسم حضور یابند. همچنین سالن کنسرت به دو بخش جهت زنان و مردان تقسیم شده است و سیگار کشیدن ممنوع هست. حاضران باید لباس پوشیده بر تن داشته باشند و خوردن و آشامیدن در داخل سالن ممنوع است.

    ورود به سینما

    در میان تمام این تصمیمات که مردم عربستان را شگفت زده کرده بود، وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان هم اعلام کرد به سینماها اجازه بازگشایی داده و به این ترتیب بعد از ۳۵ سال، زنان و مردان عربستانی به تماشای فیلم در سینما نشستند.

    در دهه هشتاد میلادی، محافظه کاران این کشور به بهانه ترساندن فرهنگ و هویت اسلامی، فعالیت های سینماهای عربستان سعودی را تعطیل کردند و حالا دولت عربستان اعلام کرده است که تا ۱۲ سال آینده، بیش از ۳۰۰ مجموعه سینمایی با ۲۰۰۰ پرده در این کشور به بهره برداری می رسد.

    صدور فتوا از سوی زنان

    مجلس این کشور حتی با صدور حکم فتوا از سوی مفتی های زن هم موافقت کرد. این مصوبه، 107 رای موافق داشت و به 45 سال حق انحصاری مردان در عربستان جهت صادر کردن حکم فتوا خاتمه داد.

    این تصمیم بعد از این گرفته شد که اعضای زن مجلس شورای عربستان درخواست خود را جهت خارج کردن انحصار صدور فتوا از سوی مردان مطرح کردند. آنها گفتند نباید صدور فتوا تنها به مردان محدود شود و باید از نظرات زنانی که تحصیلات خود را در احکام فقه به آخر رسانده اند نیز در این زمینه استفاده کرد. مجلس شورای عربستان حتی خواستار در نظر گرفتن کمک هزینه جهت افتتاح یک مرکز مستقل جهت ایجاد مکانیسمی در سازماندهی فتوا شد.

    حق حضانت

    در تازه ترین قانونی که به نفع زنان سعودی صادر شده، آنها می توانند در صورتی که توافق کرده باشند که حضانت با مادر هست، بعد از طلاق، بدون نیاز به تشکیل پرونده قضایی بعد از جدایی از همسر، حضانت فرزندانشان را در اختیار بگیرند. این در حالی است که تا پیش از این، زنان سعودی جهت در اختیار گرفتن حضانت فرزندانشان بعد از طلاق به اجازه دادگاه و طی مراحل قانونی که کسب آن اغلب سال ها طول می کشید، نیاز داشتند.

    حالا مادران علاوه بر گرفتن حق حضانت راحت تر از قبل، همچنین مجاز به انجام تمام امور اداری مربوط به فرزندانشان در دپارتمان ها و شرکت های دولتی، سفارتخانه ها و موسسات آموزشی و مدارس و نیز درخواست و دریافت گذرنامه جهت آنها هستند.

    گفته می شود اصلاحات تازه تحت نظر محمد بن سلمان ولیعهد ۳۲ ساله عربستان سعودی صورت گرفته و دلایل اقتصادی، سیاسی و بین المللی در پشت پرده وجود دارد. با این حال به نظر می رسد چنین تصمیماتی گامی رو به جلو جهت تحقق زیاد حقوق زنان در کشوری با فرهنگ مردسالارانه به شمار می‎رود، حتی اگر عده ای انتقاد کنند که تمام این اقدامات، نمایشی است!

    خبرآنلاین /فهیمه حسن میری

    واژه های کلیدی: مردان | کنسرت | قانونی | رانندگی | رانندگی | عربستان | عربستان، | عربستانی | عربستان سعودی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار